jdsports-search-image
jdsports-hamburger-image
featured-image

Lifestyle | 26.1.2022

7 syytä aloittaa jooga

Etkö ole vielä kokeillut joogaa, mutta kuulet ystäviesi ylistävän lajia tämän tästä? Jos haluat löytää harrastuksen, joka parantaa yhtä aikaa tasapainoa, notkeutta ja ryhtiä tai rentoutua samalla kun keskittymiskykysi ja koordinaatiosi paranee, ehkä sinunkin on aika aloittaa jooga. Mitä muita terveysvaikutuksia lajilla oikein on? Otetaan selvää.

1. Parantaa tasapainoa, ryhtiä ja notkeutta

Jooga on monipuolinen laji, joka kehittää kehoa kokonaisvaltaisesti. Yhden joogatunnin aikana käydään läpi monta erilaista liikesarjaa, jotka harjoittavat kehon eri osia. Erilaiset seisoma-asennot, joissa avataan rintaa ja tuodaan lapaluut alas parantavat ryhtiä. Taivutukset edistävät eri lihasryhmien notkeutta; eteentaivutukset keskittyvät pääosin takareisiin ja lonkkiin ja selän taivutukset selkälihaksiin ja etureisiin. Tasapainoasanoiden säännöllinen harjoittelu puolestaan parantaa tasapainoa.

Ylöspäin katsova koira

2. Vähentää stressiä

Yksi joogan tunnetuimmista terveysvaikutuksista on, että se vähentää stressiä. Meditaatio, mantrat ja erilaiset hengitysharjoitukset yhdistettynä liikkeeseen rauhoittavat mieltä ja sitä kautta myös kehoa. Tunneilla harjoitellaan myös tunteiden hyväksymistä, mikä auttaa stressinhallinnassa. Olo voi tuntua huomattavasti tasapainoisemmalta jo yhden joogatunnin jälkeen.

3. Kehittää keskittymiskykyä

Tiesitkö, että jooga on alun perin kehitetty valmistelemaan keho ja mieli meditaatioon? Tämän takia mieli pyritäänkin pitämään hengityksessä ja tässä hetkessä liikkeen aikana. Jos ajatukset alkavat harhailla, ne tuodaan takaisin tähän hetkeen. Säännöllinen mielen harjoittaminen parantaa keskittymiskykyä. Jotkin jooga-asanoista – kuten esimerkiksi asennot, joissa tasapainotellaan – ovat niin vaativia, että keskittyminen tapahtuu kuin itsestään.

Mitä enemmän harjoittelet, sen helpommaksi keskittyminen käy, ja pian joogan aloittamisen jälkeen saatat jo huomata, että ajatukset eivät harhailekaan enää kauppalistaan tai seuraavan päivän työkiireisiin niin usein kun ensimmäisillä tunneilla. Jo parin kuukauden säännöllinen jooga ja meditointi voi parantaa keskittymiskykyä ja aivojen toimintaa. 

pranayama jooga

4. Vahvistaa kehoa

Yleensä lihaksia vahvistetaan painoja apuna käyttäen, mutta joogassa annetaan oman kehon painon tehdä työ. Monet asennoista eivät keskity vain yhteen lihasryhmään, vaan vahvistavat kehon eri osia monipuolisesti. Seläntaivutus saattaa selkälihasten lisäksi kehittää reisiä ja seisoma-asento jalkojen lisäksi vatsalihaksia. Tällä on monesti tasapainottava vaikutus kehoon., eikä mikään lihasryhmä jää vahingossa vaille huomiota. Voit vaihtoehtoisesti myös valita tunnin, joka keskittyy johonkin tiettyyn kehonosaan, kuten selkään tai vatsalihaksiin. 

5. Syventää kehon ja mielen välistä yhteyttä

Yksi joogafilosofian pohjimmaisista ajatuksista on, että keho ja mieli ovat yhteydessä toisiinsa. Kun nämä kaksi tekevät yhteistyötä, tunnemme itsemme tasapainoisemmaksi ja onnellisemmaksi. Hengitys toimii tärkeässä roolissa tämän yhteyden ylläpitämisessä. Tietynlaisten liikkeiden aikana hengitetään sisään, toisten myötä ulos. Hengitykseen keskittyminen saa mielen ja kehon puhaltamaan yhteen hiileen. Tunneilla myös opitaan kuuntelemaan omaa kehoa ja sen tuntemuksia sekä tullaan tietoisiksi siitä, mitä keho tarvitsee milläkin hetkellä. Kehon viestien kuuntelu vahvistaa keho-mieli-yhteyttä entisestään. Sen, mitä opit joogatuntien aikana ei tarvitse jäädä vain matolle, voit soveltaa oppimaasi myös joka päiväisessä elämässä – kokeile, mitä hyötyjä päivittäinen kehonkuunteluhetki tuo arkeesi!

joogatunti

6. Opettaa läsnäoloa 

Meditaatio, hengitysharjoitteet ja kehon kuunteleminen opettavat läsnäolon taitoa. Jos mieli harhailee tunnin aikana, se pyritään tuomaan aina takaisin tähän hetkeen. Mieli on kuin lihas – mitä enemmän hetkessä elämisen taitoa treenaa, sen helpommaksi se tulee. 

Läsnäoloa opetellaan myös oman kehon rajoitusten hyväksymisenä. Treeni voi sujua sulavasti tänään ja seuraavana päivänä tarina voi olla toinen – samat asennot voivat tuntua helpoilta yhtenä päivänä ja ylitsepääsemättömiltä toisena. Joogan tavoitteena onkin hyväksyä jokainen hetki juuri sellaisena kuin se on. 

7. Tuo onnellisuuden tunnetta

Jooga erittää kehoon mielihyvähormoneja. Sen on todettu parantavan mielialaa jopa enemmän kuin muut liikuntamuodot. Säännöllinen joogaaminen lisää yleistä onnellisuuden tunnetta. Samalla kun huomaa kehon vahvistuvan ja kehittyvän, myös itseluottamus nousee. Hetkessä oleminen kohentaa mielialaa.

joogamatto

Yllä mainittujen lisäksi joogalla on lukuisia muita terveysetuja, joista voisi puhua monta tuntia. Parasta kuitenkin on, kun pääsee kokemaan lajin hyvät puolet itse. Rullaa siis joogamatto auki ja ota selville, mitä tarjottavaa joogalla on juuri sinulle!

Päästäksesi alkuun, lue täältä vinkkimme joogan aloittelijalle. Tutustu myös JD:n joogavarustemallistoon.

Enemmän tämän kaltaisia kirjoituksia

Seuraava kirjoitus