Treenimotivaatio hukassa? Tässä 6 vinkkiä, joilla palaat takaisin treenisalille

Onko treenimotivaatio hukassa, kun olisi aika lunastaa uuden vuoden lupaukset ja palata takaisin terveellisten elämäntapojen pariin? Et varmasti ole ainoa, joka tuskailee treenaamisen aloittamisen kanssa. Näillä JD:n vinkeillä paluu takaisin treenisalille tuntuu helpommalta. 💪💥

 

1. Aseta tavoite ja seuraa edistymistäsi

Haluatko juosta ensi kesänä puolimaratonin, nostaa 60 kg penkistä tai osata seistä käsilläsi? 🏃‍♂️🏋️‍♀️🤸‍♂️ Aseta itsellesi konkreettinen tavoite, joka sinun on mahdollista saavuttaa. Koska tavoitteisiin pääseminen vie kauan aikaa, kannattaa ne pilkkoa vielä pienempiin välitavoitteisiin. Kirjaa ylös tulokset jokaisen treenin jälkeen, jotta voit seurata edistymistäsi. Kirjaa ylös myös fiiliksesi treenin jälkeen – huomaat pian, että treenaaminen kohottaa mielialaasi, etkä halua enää jättää treenejä väliin. 

 

mies nostaa painoja

2. Palkitse itseäsi onnistumisista

Muista palkita itseäsi onnistumisesta, myös silloin kun saavutat välitavoitteitasi. Hemmottele itseäsi vaikka hieronnalla, kun jaksat juosta 5 kilometriä tai nostaa penkistä 10 kiloa enemmän kuin treenaamisen aloittaessasi. 💆‍♀️

 

3. Merkitse treenit kalenteriin ja varaa aikaa myös palautumiseen

Aikatauluta ja merkkaa treenit kalenteriin etukäteen, esimerkiksi tiettynä päivänä joka viikko. Kun treenit on merkitty kalenteriin, niitä ei jätä yhtä helposti väliin eikä aikataulu ehdi täyttyä kaikista muista menoista. Kun treenit on suunniteltu valmiiksi, on myös helpompaa muistaa pakata treenikamat mukaan ja suunnitella esimerkiksi syömiset treenien ympärille.

 

nainen treenaamassa ryhmässä

4. Ota kaveri mukaan tai treenaa ryhmässä

Yhdessä treenaaminen on hauskempaa. Tapaa välillä kaverin kanssa kävelylenkillä tai salilla kahvilan sijaan – kuulumiset saa vaihdettua yhtä tehokkaasti ja samalla päivän treeni tulee hoidettua kuin huomaamatta. Kokeile myös ryhmäliikuntaa tai pelaa pallopelejä porukalla, jos treenimotivaatio ei tahdo riittää yksin kuntoilemiseen. ⚽

 

5. Löydä oma lajisi

Jokaisesta ei tarvitse tulla maratoonaria tai salirottaa. Jos joku laji ei tunnu omalta, kokeile rohkeasti jotain uutta. Kun löydät oman lajisi, joka saa sinut syttymään, treenaaminen ei enää tunnu pakkopullalta. Oletko esimerkiksi kokeillut jo HIITiä tai näitä lajeja?

 

6. Päivitä treenityylisi

Päivitä vanhat nuhjaantuneet treenivaatteesi uusiin, joita palat halusta päästä käyttämään. Jos olet suunnitellut treenaavasi esimerkiksi heti aamulla, pue treenivaatteet yllesi heti herättyäsi. Kun treenivaatteet ovat jo päälläsi, et halua jäädä ne päällä makoilemaan sohvalle. 💥 Tsekkaa JD:n treenivaatevalikoima täältä.

Share

Mitä lukea seuraavaksi

Urheilu l Editor

Benjamin Ahlblad: "rakastan salitreeniä yli kaiken"

Urheilu l Editor

Top 6 tarttuvimmat treenibiisit – mikä sopii sinun lajiisi?

Urheilu l Editor

Nike-urheiluliivit: näin löydät suosikkisi