Story of Vans

Veljekset Paul ja Jim Van Doren yhdessä yhtiökumppaniensa kanssa avasivat ensimmäisen Vans liikkeen Kaliforniaan vuonna 1966. Vans #44 Deck Shoe tunnetaan ensimmäisenä julkaistuna mallina, joka aloitti menestystarinan. Vansin valmistamat kengät tulivat nopeasti tunnetuksi autenttisuudestaan ja rosoisesta ulkomuodostaan.

1970-luvun alussa skeittipiirit omaksuivat Vansin kengät omakseen vohvelipohjaisten sneakereiden tullessa osaksi katukuvaa eteläisessä Kaliforniassa. Vans #95 julkaistiin nimellä ”Era” pehmustetulla päällisellä värikkäissä sävyissä legendaaristen skeittareiden Tony Alvan ja Stacy Peraltan toimesta. Samana vuonna ”Off the Wall” -logo näki päivänvalon ensimmäistä kertaa. Pari vuotta myöhemmin vuorossa oli ”Style 36”, joka tunnetaan tätä nykyä paremmin ikonisena Vans Old Skoolina.

Tyylikäs nuori nainen Vans Old Skoolit jalassa

80-luku ja nousu hetkellisesti osaksi popkulttuuria

1982 julkaistussa elokuvassa Fast Times at Ridgemont High päänäyttelijä, Sean Penn räjäytti Vansin suosion valitsemalla abi-vuottaan lukiossa viettävän hahmonsa go-to-pariksi Vans Slip-Onit. Elokuva saavutti myöhemmin laajan suosion ja fanipiirin kotimaassaan Yhdysvalloissa — tuoden Vansin merkittäväksi osaksi nuorisokulttuuria. Menestys ei kuitenkaan jatkunut toivotulla tavalla, vaan pari vuotta myöhemmin yhtiö löysi itsensä konkurssin partaalta. Ongelmaksi oli muodostunut liian suuri tuotevalikoima, vaikka suosituimmat mallit olivat hittejä.

90-luvun comeback

Muutama vuosi myöhemmin yhtiö oli selviytynyt talouskurimuksestaan ja 1991 Vans listautui menestyksekkäästi pörssiin.

90-luvun puolivälissä Vans aloitti yhteistyön toisen skeittimaailman goljatin, Supremen kanssa. Tuotemerkkien välisiä yhteistyöprojekteja on kertynyt kunnioitettavat neljätoista kappaletta, jota katumuotia seuraava yhteisö vuosittain odottaa.

Tyylikäs nuori mies Vans Sk8-Hi Topit jalassa

Vuosituhannen vaihteesta tähän päivään

2000-luvun alussa Vans kunnostautui televisiorintamalla. Vansin toisena perustajana tunnettu Stacy Peralta tutki skeittikulttuurin syntyä kulttisuosioon nousseessa elokuvassa Dogtown and Z-Boys — samana vuonna Vans aloitti televisioinnin yhdessä NBC Sports ja Fox Sports kanavien kanssa.

Muutama vuosi myöhemmin Vans vaihtoi omistusta VF Corporationin ostaessa väsähtäneen yhtiön suurella potentiaalilla 396 miljoonalla dollarilla (noin 344 m€).

45 vuotta syntymänsä jälkeen Vans rikkoi ensimmäistä kertaa historiassaan yli miljardin dollarin myyntituloksen ensimmäisenä skeittikulttuurin ympärille rakennettuna yhtiönä. Osana Vansin menestystä on ollut onnistunut hinnoittelu alle 80 euron tuotekategoriassa.

Tänä päivänä Vans on tunnettu musiikin, elokuvien, taiteen ja erityisesti skeittikulttuurin eteen tekemästään työstään.

Tutustu JD Sportsin laajaan valikoimaan Vansin tuotteita täältä!

Share

Mitä lukea seuraavaksi

Sneakerit l Editor

Kesän trendi: valkoiset kengät

Sneakerit l Editor

Uutuus: adidas Originals ZX22

Sneakerit l Editor

NMD_R1 V3: Moderni versio ikonisesta mallista