jdsports-search-image
jdsports-hamburger-image
featured-image

Urheilu | 2.4.2020

3 x kotitreeni, jolla pysyt kunnossa

Onko kotitreeni jo osa arkeasi nyt kun päivät kuluvat kotona? Vaikka Netflixiin uppoutuminen ja lepääminen kuulostavat houkuttavalta vaihtoehdolta, kannattaa ajatella pidemmälle ja pitää kroppa kunnossa myös näinä aikoina.

Jotta pysyisit aktiivisena myös kotona, jaamme kolme innostavaa treeniohjelmaa, jotka voit tehdä kotona. Unohda tylsistyminen, kisko jumppavaatteet päälle ja treenaa itsellesi hyvä olo!

Kotitreeni vastustuskuminauhalla
Treenaa vastuskuminauhalla

Vastustuskuminauhan avulla vahvistat ja kiinteytät tehokkaasti ja nopeasti kehon tärkeimpiä lihaksia. Kuminauhan kanssa tehtäviä harjoituksia voi tehdä missä vain ja tunnet vaikutuksen jo 15 minuutissa! Voit käyttää vastustuskuminauhaa minkä tahansa kehon osan – käsien, jalkojen, keskivartalon tai pakaroiden – kiinteyttämiseen.

Harjoitus:
Laita vastuskuminauha jalkojesi ympärille, reisilihasten kohdalle. Tee sen jälkeen 15 toistoa jokaista liikettä leväten 30 sekuntia jokaisen liikkeen välillä. Toista liikkeet kolme kertaa.

Joogaa kotona
Joogaa kotona

Jooga auttaa keskittymään ja siirtämään ajatukset pois vaikkapa töistä. Tyhjennä siis mielesi, unohda negatiiviset ajatukset ja keskity joogaharjoitukseen. Samalla kun joogaaminen kiinteyttää ja kehittää lihaksiasi, löydät myös sisäisen rauhan. Etsi lisää joogatreenejä esimerkiksi YouTubesta. Namaste!

Harjoitus:
Keskity hengitykseesi samalla kun teet eri liikkeitä. Rauhallinen ja tasainen hengittäminen auttaa liikkumaan helpommin ja löytämään tasapainon joogamatolla. Voit aloittaa joogaamisen opettelemalla aurinkotervehdyksen, joka toimii pohjana useisiin muihin liikkeisiin. Liikesarja vahvistaa lihaksia ja keskivartaloa sekä parantaa tasapainoa. Toista aurinkotervehdys 3–5 kertaa.

Kotitreeni käsipainoilla
Kotitreeni käsipainoilla

Käsipainotreenillä vahvistat kaikkia kehon lihaksia tehokkaasti. Käsipainoilla treenatessa voit keskittyä juuri siihen alueeseen johon haluat. Treenin voi tehdä rauhassa kotona, ilman salilaitteita. Ota esiin käsipainosi, ja aloita treeni! Jos et omista käsipainoja, voit käyttää jotakin painavaa jota sinulta löytyy kotoasi, kuten täytettyjä vesipulloja.

Harjoitus:
Tee jokaista liikettä 15 toistoa ja toista koko treeniohjelma neljä kertaa. Lepää yksi minuutti jokaisen sarjan välillä.

Venyttele kotona

Muista venytellä

Treenasitpa kovasti tai et, on tärkeää lämmitellä ennen treeniä ja venytellä jokaisen treenin jälkeen. Venyttely pitää lihakset lämpiminä ja vähentää loukkaantumisten riskiä. Muista siis käyttää vähintään 10 minuuttia treenistäsi lihastesi venyttämiseen. Treenin alkuun sopivat lyhyet venytykset ja lopuksi lihaksia voi venyttää pidempäänkin.

Kun päivät kuluvat kotona työskennellen tai hengaillen ja liikkuminen on vähäisempää, kannattaa lihakset pitää vetreänä venyttelemällä silloin tällöin, vaikka et treenaisikaan. Kun seuraavan kerran vietät Netflix-maratonia lempisarjasi parissa, sohvalla istumisen sijaan venyttele lattialla koko kehosi lihakset läpi!

Miksi et tekisi kotitreeniä jo tänään? Kotona treenaaminen on helppoa ja auttaa sinua voimaan paremmin niin fyysisesti kuin henkisestikin. Vaikka treenaatkin vain kotona, mukavat ja hengittävät treenivaatteet antavat lisämotivaatiota ja boostia treeniin. Jos kaipaat uusia treenivaatteita, tsekkaa JD:n valikoima täältä.

Jos kaipaat lisää ideoita ajan kuluttamiseen kotona, katso JD:n vinkit tylsyyden selättämiseen täältä.

Enemmän tämän kaltaisia kirjoituksia

Seuraava kirjoitus